Close

Caesar en Cleopatra

In mijn blog ‘Luiers en mimiek’ heb ik verteld dat het effect van non-verbale communicatie (lichaamstaal) meestal groter is dan verbale communicatie (woorden). Hoeveel groter is sterk afhankelijk van wat je wilt vertellen, wie dit vertelt, wie luistert, wat de gelegenheid is en welk medium wordt gebruikt.

Maar hoe gaat dit dan tijdens een telefoongesprek?

Omdat je elkaar niet ziet tijdens een telefoongesprek is het gebruik van je stem veel belangrijker dan een gesprek waar je elkaar kunt zien. Je zult op een andere manier woorden of zinnen die jij belangrijk vindt moeten benadrukken.

Daarnaast is het tijdens een telefoongesprek van belang om de ontvanger van je boodschap aangehaakt te houden. Door dat je elkaar niet ziet loop je het risico dat de ontvanger sneller afgeleid is. Door variatie in je stemgeluid toe te passen is het gesprek boeiender en duidelijker. Je kunt onder andere variëren in:

  • Spreektempo
  • Enthousiasme
  • Toonhoogte
  • Volume
  • Timing

Af en toe spreek ik iemand die monotoon in zijn stem is. Als ik deze persoon zie dan valt het monotone geluid veel minder op dan als ik deze persoon spreek aan de telefoon. Aan de telefoon hoor ik enerzijds een monotone stem, anderzijds mis ik zijn non-verbale communicatie waardoor het lastiger is de aandacht bij het gesprek te houden.

Wat zou het effect zijn van iemand met een monotone stem die een spannend boek voorleest aan 8-jarigen? Aanstaande juffen en meesters krijgen hierin op school al begeleiding.

Cleopatra vraagt Caesar ga jij naar dat feest?

Bovenstaande zin kan op 2 manieren geïnterpreteerd worden? Als de tekst geschreven is kun je middels interpunctie de juiste betekenis weergeven:

  • Cleopatra vraagt: “Caesar ga jij naar dat feest?”
  • “Cleopatra”, vraagt Caesar,  “ga jij naar dat feest?”

In spreektaal wordt geen gebruik gemaakt van interpunctie en zul je dus op een andere manier duidelijk moeten maken wat je bedoelt. En dat doe je door gebruik te maken van variatie in je spreektempo, toonhoogte, volume, timing etc.

The Voice

De uitdaging deze keer: als je jezelf nog nooit hebt horen praten zoals iemand anders jou hoort, neem dan eens een paar gesprekken op. Grote kans dat je dan denkt: “huh, ben ik dat?”

En jij dacht nog zingende onder de douche dat je jezelf best wel eens kon opgeven voor The Voice.

Waarom hoor jij je eigen stem anders dan jouw omgeving? De route die je stem aflegt in jouw hoofd is een andere route dan via de lucht naar jouw omgeving. Via de lucht vinden alleen trillingen van je stembanden en de lucht plaats. In je hoofd gaan de trillingen via je nek en de holtes in je schedel met als gevolg dat je stem lager klinkt, een bepaalde warmte krijgt.

Neem eens gesprekken op tijdens verschillende situaties: privégesprekken, zakelijke gesprekken, met collega’s, met klanten. Fysieke gesprekken en telefoongesprekken en luister naar jezelf. Vraag ook eens anderen wat zij van jouw stemgeluid vinden. Ga met deze bevindingen aan de slag. Doe dit in kleine stapjes. Als jij bijvoorbeeld vindt dat je tempo lager moet, wat vaker een stilte wil laten vallen en meer wilt verschillen in toonhoogte, start dan met 1 stap. Kies eerst voor bijvoorbeeld een lager tempo en hou dat een tijd vol voordat je met een andere aanpassing aan de slag gaat.

Wil jij meer weten over wat ik voor jou of je team kan betekenen? Zoek jij een training om een kei in communicatie te worden? Of heb je graag 1 op 1 begeleiding? Vul dan onderstaand contactformulier in.

Meer weten of een afspraak maken? Neem contact met mij op!

Contact

Lees meer over wat ik voor jou of jouw bedrijf kan betekenen.