202011 Linkedin Afbeelding zwijgende vrouw 1

De kracht van stilte in communicatie

Laat jij wel eens stiltes vallen in een gesprek? Of heeft een gesprekspartner bij jou wel eens stiltes laten vallen? Hoe voelde dat?

Grote kans dat jij je daar best ongemakkelijk bij hebt gevoeld. Waar ligt dit aan? Waarom voelen wij ons hierbij ongemakkelijk?

Dit kan te maken hebben met het feit dat onze wereld een snelle wereld is. We moeten door, vinden we. Werken, kinderen, sporten, vrienden, boodschappen doen. Hierdoor kan het zijn dat gesprekken ook snel gevoerd worden. Met als gevolg dat we snel willen reageren. In ons hoofd duiken reacties op die we snel willen verkondigen. Het gevaar is dat we niet meer echt luisteren naar wat de ander te vertellen heeft.

Theezakje

Afgelopen week heb ik kennis gemaakt met de deelnemers tijdens de eerste dagen van een trainersopleiding. Vooraf hadden we het verzoek gekregen om een voorwerp mee te nemen wat symbool staat voor mijn kracht en kwaliteit als trainer. Ik koos een theezakje.

Als ik iets langer nadenk over thee dan denk ik aan theekransjes, theeceremonies, de heilzame werking van thee, een moeder die haar kinderen uit school opwacht om tijdens het drinken van thee de verhalen van school te horen.

Het bestaan van thee gaat ver terug in de tijd en wordt in veel culturen gedronken. Thee geeft een bepaalde rust waar ruimte is voor aandacht en elkaar. Een moment van ontspanning en verbinding. En dat ervaar ik als mijn kracht: vertrouwen door ontspanning en verbinding.

Stilte

Stilte is daar een belangrijk onderdeel in. Oh ja, ik praat graag, deel ook graag mijn mening en ga een discussie niet zomaar uit de weg. Maar tijdens het gesprek met elkaar geef ik ruimte. En neem ik af en toe bewust even een moment van stilte. Dit heb ik nodig om wat gezegd wordt door te laten dringen, te begrijpen.

Wat gesprekspartners af en toe nodig hebben is ruimte: om na te denken, om het gezegde te laten bezinken, om een reactie te formuleren, om een mening te vormen of een vraag te stellen, om aanvullende informatie te delen.

Geven en nemen

Door stilte te geven creëer je ruimte. Je toont respect voor de ander door hem deze ruimte te gunnen. Je krijgt respect terug omdat je ruimte geeft.

Vanuit respect ontstaat vertrouwen. Vanuit vertrouwen ontstaat een relatie waarbinnen communicatie fijn en plezierig wordt. Klanten voelen zich gehoord en werken graag met je samen, collega’s staan open voor jouw mening waardoor de samenwerking een boost krijgt.

Je kunt ook zelf stilte nemen. Als jouw mening of reactie gevraagd wordt en je neemt ruimte om een antwoord te formuleren komt dit heel krachtig over. Jouw reactie is doordacht en overtuigend.

Observeren

Je kunt stilte ook gebruiken om je gesprekspartner te observeren. Welke non-verbale communicatie zie je? Want we weten dat non-verbale communicatie in gesprekken toch zeker net zo belangrijk is als verbale. Wat kun je hieruit opmaken? Zijn ze congruent met elkaar of toch maar even die checkvraag stellen? Meer hierover in mijn blog ‘Luiers en mimiek’.

Gun je zelf en de ander wat meer stilte.

Wil jij meer weten over wat ik voor jou of je team kan betekenen? Zoek jij een training om een kei in communicatie te worden? Of heb je graag 1 op 1 begeleiding? Vul dan onderstaand contactformulier in.

Meer weten of een afspraak maken? Neem contact met mij op!

Contact

Lees meer over wat ik voor jou of jouw bedrijf kan betekenen.