202012 Linkedin Afbeelding kikker spiegelbeeld aangepast

Wat voegt spiegelen toe in communicatie?

5 vragen over spiegelen in communicatie.

Je hebt er ongetwijfeld al eens van gehoord: spiegelen in communicatie. Of misschien heb je tijdens een training al geoefend met spiegelen. Graag vertel ik je wat het is en wat het je brengt.

1. Wat is spiegelen?

Spiegelen is het kopiëren van de communicatiewijze van je gesprekspartner. Spiegelen kun je toepassen in zowel non-verbale communicatie (lichaamstaal en mimiek) als verbale communicatie. Bij verbale communicatie denk ik b.v. aan de snelheid van praten of van je ademhaling. Maar ook aan welke woorden je gebruikt.

Stel je voor dat je met zijn tweeën tegenover elkaar zit en je gesprekspartner tilt zijn rechterbeen over zijn linkerbeen. Als jij dit in spiegelbeeld ook doet noemen we dat spiegelen. Een ander woord hiervoor is rapport. Dit spreek je uit als rappóór.

Een voorbeeld van het tegenovergestelde: stel iemand spreekt heel rustig en neemt de tijd om tijdens het gesprek na te denken over zijn antwoorden. En jij, jij tettert er vrolijk op los met een flinke snelheid.

2. Wat bereik je met spiegelen?

Spiegelen of rapport met iemand hebben levert meestal een goed of beter contact met elkaar op. Als dit goede contact tussen twee of meer personen aanwezig is ontstaat er vertrouwen wederzijds, meer betrokkenheid en de bereidheid om elkaar te volgen.

Enkele voorbeelden uit het dagelijks leven:

  • een aanstekelijke lach van iemand: snel genoeg lachen omstanders mee
  • flashmob: iemand begint bijvoorbeeld een dansje en steeds meer mensen doen mee
  • verdriet zien bij een ander heeft effect op onze eigen gemoedstoestand. De film ‘Hachi’ wil dan ook alleen maar in mijn uppie zien.

3. Opzettelijk of natuurlijk?

Vaak vindt spiegelen natuurlijk plaats, zonder dat iemand er iets speciaals voor doet. Zit maar eens tegenover elkaar aan een tafel. Grote kans dat jullie op dezelfde momenten achterover leunen of voorover zitten. Of let eens op in vergaderingen in één ruimte. Gelijkgestemden over een onderwerp zullen vaak eenzelfde houding hebben. Of vrienden onder elkaar waarbij de vertrouwensband al sterk is. Observeer eens hoe veel gelijkenissen zich voordoen in hun verbale en non-verbale communicatie.

Mensen vinden mensen leuk op wie ze lijken.

Ik kan natuurlijk ook met opzet gaan spiegelen. Ja, denk je dan, dan is het niet oprecht. Dat klopt inderdaad. Maar als jouw doel is om met je gesprekspartner een beter contact op te bouwen helpt het jou om je communicatie af te stemmen op die van je gesprekspartner. Door te spiegelen (verbaal en non-verbaal) voelt de gesprekspartner dit als samen op één lijn zitten en ontstaat er een positieve vibe.

Dus spiegelen bij een klant (fysiek, online of telefonisch) kan jou helpen sneller een klik te maken en vertrouwen op te bouwen.

4. Is spiegelen een kunst?

Ja, spiegelen is een kunst. Je moet natuurlijk niet overdrijven, want dan werkt het averechts. Dus hier is ‘fingerspitzengefühl’ heel belangrijk.

Er zijn meerdere soorten van spiegelen. Zo kun je direct spiegelen maar ook uitgesteld spiegelen. Je kunt deels spiegelen of geaccentueerd spiegelen. Uiteraard is de keuze hoe je spiegelt afhankelijk van de situatie waar je je in bevindt.

5. Kan ik alles spiegelen?

Nee, dit kun je beter niet doen. Als iemand een negatieve opstelling heeft wordt dit versterkt als anderen deze opstelling spiegelen. Of als je gesprekspartner een ongebruikelijke houding aanneemt, kun je dit ook beter niet spiegelen. Het zou kunnen opvallen dat je spiegelt waardoor dit een averechts effect heeft.

Ga gewoon eens oefenen met kleine stapjes. En observeer mensen om je heen, ervaar wat er gebeurt.

Wil jij meer weten over wat ik voor jou of je team kan betekenen? Zoek jij een training om een kei in communicatie te worden? Of heb je graag 1 op 1 begeleiding? Vul dan onderstaand contactformulier in.

Meer weten of een afspraak maken? Neem contact met mij op!

Contact

Lees meer over wat ik voor jou of jouw bedrijf kan betekenen.